20 Kasım 2011 Pazar

Global Şirket Olmak

Bugün Türkiye'de bütün şirketlerin hedefi global marka haline gelebilmek. Bunun için birtakım süreçlerden başarı ile geçmeleri gerekiyor. Bu işin ilk önceliği ulusal olarak marka bilinirliğini sağlamak. Daha sonrasında ise bölgesel olarak marka bilinirliğini başarıyla oluşturmak gerekiyor.

Dünya markası olmak global şirket olmaktan geçiyor. Coca-Cola firmasını göz önüne aldığımızda gelirlerinin % 74'ünü yurtdışı faaliyetlerinden elde ettiğini görmekteyiz. Bunun için doğru stratejinin doğru iş modeliyle harmanlanıp gerçekten gerektiği gibi uygulanması söz konusu olmalıdır. Bugün Coca-Cola'nın gelişmekte olan 90 pazarda faaliyetlerini başarıyla sürdürdüğünü görmekteyiz. Bunun sebebinin kurgulanan pazarlama stratejisi olduğunu görmekteyiz. Bu stratejinin de global düşünüp yerel hareket etme stratejisi olduğu açık bir şekilde görülmektedir. Burada Coca-Cola'nın pazarlama tarafının çok güçlü olduğu ve yerel pazarları çok iyi araştırıp doğru analizler yapıldığı ortaya çıkmaktadır.

Coca-Cola örneğinden devam edersek Türk firmaları için de aynı şey geçerlidir. Global olma yolunda adım atmayan Türk şirketleri global şirketler tarafından satın alınacaklardır.

Şu sıralar ekonomik sıkıntılar yaşayan Avrupa ekonomilerinde de Türk firmaları için birtakım fırsatlar gözükmekte. Dolayısıyla bu ülkelerde önümüzdeki yıllarda yer alacak Türk yatırımcılarının ve firmalarının sayısı artacaktır.

Global şirket olma yolunda yurt dışına yapılacak yatırımlarda önemli bir konuda şirketlerin yatırım yapmış oldukları ülkenin ve pazarın koşullarına çok çabuk ayak uydurabilme becerisi. Fakat burada atlamamamız gereken konu ise strateji ve iş modelinin doğru şekilde tasarlanması gerekiyor. Belirlenen stratejiye sadakat ve sabırlı olmak yurtdışındaki yatırımların başarılı olmasının anahtarıdır.

Bütün bunların dışında yurtdışına açılmış ve başarılı şekilde faaliyetlerini sürdüren Türk şirketleri de bulunmakta. Arçelik burada örnek olarak verebileceğimiz Türk firmasıdır. Beyaz eşya sektöründe ciro olarak yapılan değerlendirmede Avrupa'da 3.sırada bulunmakta, Beko markası ile beyaz eşyada Avrupa'da ilk 5'de yer almakta, dünyada ise ilk 10 firma arasında yer almaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder