Geçmişten
günümüze pazarlamaya baktığımızda tanıtım mecrası olarak belirli noktalara
odaklanılmış olduğunu görüyoruz. Televizyon, dergi, gazete, sinema ve radyo
geleneksel mecralar olarak tanımlanmakta. Günümüzde ise internet ve dijital
ortamlar hayatımıza girerek pazarlama bütçelerinden önemli paylar almaktalar.
Ayrıca açık hava reklamcılığı da pazarlama bütçelerinin önemli bir kalemi
olmuştur.
Pazarlama
süreçlerine detaylı bir şekilde bakıldığında ise eskiden temele ürün alınırken,
son yıllarda ise marka kavramına odaklanıldığı ortaya çıkmaktadır.
Marka
kişiliği markanın tüketicilerle olan iletişimini biçimlendiren bir araçtır.
Çünkü markalar tüketicilerin zihninde kişilikleri aracılığıyla kendilerini
yansıtabilir ve anlatabilirler. Bu noktada tüketiciyle daha yakın, daha sadık
ilişkiler kurabilmek veya tüketicinin zihninde farklılaşabilmek için marka
kişiliği anahtar bir kavram halini almaktadır. Örnek marka kişiliği olarak ise
Volvo’yu örnek verebiliriz. Volvo’nun marka kişiliğine baktığımızda güven
kavramının ortaya çıktığını görmekteyiz. Yani ürünün ikinci derecede önemli
olduğu bir dünyaya gidiyoruz. Böylece asıl iletişimin marka ile olması gerektiği gerçeği ortaya çıkıyor.
Bir
ürün ortaya konulup ona hemen bir isim bulunması marka olmak anlamına gelmiyor.
Markanın tercih edilebilir olması yani tüketicilerin markayı biliyor olması
gerekmekte.
Marka
iletişiminin doğru bir şekilde yapılması markalar adına çok hassas bir konu. Bu
durumun tersi olduğunda marka bilindiği halde tercih edilmiyor olabilir. Marka
iletişiminin doğru yapılmasının temelinde marka kimliği ve marka konumlandırması
konuları var. Markalar tüketicilere kendilerini, kimliklerini ve kendilerini
nereye konumlandırdıklarını anlatırken, hedef tüketicinin kafasında olumlu bir
imaj oluşturabilmektedir. Bu imaj sonucunda tüketiciler bir bağ yakalarsa, markayı
sahiplenerek sürekli tercih ederler. Marka sadakati yaratılarak da satışlar
sürekli olarak yüksek düzeyde seyreder.
Tüketiciler
her ne kadar kısa vadeli, kendilerini o anda tatmin edebilecek şeylere
odaklanmış gözükseler de aslında uzun vadeli bakmayı severler. O nedenle uzun
vadeli stratejiler geliştiren, markasına yatırım yapan firmaları tercih
edeceklerdir.
Markaya
yatırım yapan firmalar da marka iletişimine çok önem veren şirketlerdir. Marka
iletişiminde de marka kimlik ve konumlandırması çalışmaları reklam, halkla
ilişkiler, doğrudan pazarlama gibi tüm iletişim çalışmalarında kullanılmakta.
Bu çalışmaların sürekli olarak doğru stratejilerle yapılması da markayı
rakiplerinden ayrı bir yerde konumlanmasını sağlamakta.
Kimse yorum yapmamış ama çok faydalı bir konu olmuş, çok güzel açıklanmış.
YanıtlaSilGüzel açıklama emeğine, ellerine sağlık.
YanıtlaSilAynen çok açıklayıcı ve faydalı bir yazı olmuş, ellerinize sağlık. Ben de Endüstriyel tasarım mühendisliği okuyorum. Açıköğretimden bu bölümü okumayı düşünüyorum. Tasarladığım ürünleri karşı tarafa doğru aktarabilmek ve etkileyici sunmak istiyorum. :)
YanıtlaSilBen ilk defa seçeceğim ama birazkaraesız biraz da korkuyorum. Sizce bu bölü mü seçmelimiyim?
Sil