23 Eylül 2015 Çarşamba

Aile Şirketleri İçin İhracat

Ülkemizin dünya ticaretinden pay alabilmesi ve uzun soluklu markalar çıkarabilmemizin yolu ihracattan geçmekte. İhracat hem sunduğu fırsatlar hem riskleri dağıtabilmek açısından hem de aile şirketlerimizin rekabetçi iç piyasa koşullarında sıkışıp kalmalarına engel olduğu için oldukça önemli bir gereklilik halini almış durumda.
Firmalarımızın da dünya markası olabilmek ve ihracat yaparak ilerlemek adına oldukça iddiali hedefleri bulunmakta.Bu hedefleri gerçekleştirebilmek için ise ayakları yere basan stratejilere ihtiyaçları var.
Ülkemiz coğrafi konumu itibariyle ve geçmişteki kültürel bağlantıları nedeniyle bu alanda doğru stratejiler geliştirerek bölgesel markalar çıkartabiliyor. Fakat bu global bir marka olmak için yeterli olmuyor.
Doğru stratejiyi geliştirmenin yolu odaklanmaktan geçiyor. Yani birçok hedef Pazar seçip oralarda ihracatçı olmaya çalışmak hem kısıtlı olan kaynakların bir an önce tükenmesine hem de bu konuda umutsuzluğa düşülmesine sebep oluyor. Başlangıç aşamasında tek bir hedef Pazar seçip bu hedef Pazar için detaylı Pazar araştırması yaptıktan sonra yapılacak organizasyon için fizibilite çalışması yapıldıktan sonra o pazara giriş için aksiyon başlatılması gerekmekte. Sonrasında bu pazarda belli bir süre kalıp pazardan pay almaya çalışmak stratejinin bir parçası olmalı. Tek seferlik ihracat yaparak uzun vadeli ve sürdürülebilir bir başarı yakalamak pek mümkün değil.


Bu noktada en önemli konu hedef pazarın seçimi oluyor. Pazardaki rekabet durumu, giriş koşulları, ürün ve sektörün ne olduğu, pazarın lokasyonu gibi parametreler seçim için oldukça belirleyici olmakta.
İkinci önemli nokta uluslararası olarak başarıyı sağlayabilecek doğru bir iş modeline sahip olmak da gerekiyor. Kendi pazarında yeterince başarılı olamamış bir markanın da ihracat pazarlarında başarılı olması doğru bir iş modeli olmadan mümkün değil. Burada pazardaki rekabetin seviyesi de oldukça önemli.
Üçüncü önemli bir nokta da hedef pazardaki satış ve dağıtım kanalı konusudur. Firma olarak kendiniz mi orada yer alacaksınız yoksa distribütör/bayi aracılığıyla mı orada olacak. Ülkemizde daha çok ihracat yapılan ülkedeki distribütör ve bayi kullanılmakta. Global markalara baktığımızda ise Pazar istedikleri büyüklükte ise kendileri ise o ülkede konumlanıyorlar. Bayi yada distribütör ile gitmenin dezavantajı, onun potansiyeli kadar ilerleme şansına sahip olunmasıdır. Bazı ülkeler için doğru da bir seçim olabiliyor.
Sonuç olarak aile şirketlerimiz için ihracatta geliştireceğimiz stratejinin temel noktası odaklanmaya ve bir yada birkaç hedef Pazar seçip, kaynaklarımızı oraya aktararak başarılı olmaya dayanıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder